Magaluf

Nu sticker jag till flygplatsen. Magaluf nästa. Finns internetcafè sà uppdaterar jag annars lovar jag att uppdatera när jag kommit hem.

wihooooo, tagga galet

PUSSS!

Can Roquet

Äntligen fick vi bord pà Can Roquet, den fina restaurangen som jämt varit fullbokad. Igàrkväll blev det lyxmiddag med underbar utsikt över bergen. Vi àr sà god mat! tyvärr tog vi inga foton pà förrätterna och varmrätterna (vi var för hungriga) men de var nästan finare än efterrätterna. Konstverk!! Senare när det mörknat började det àska pà andra sidan berget, dock 2 mil ifràn oss men det var sà fint. Man kunde trots detta inte känna av ovädret där vi satt.

Det gàr inte att säga mer än att vi upplevde nàgonting utöver vàra förväntningar trots att dessa var väldigt höga.

Marknad i sant antoni

Varje onsdag är det marknad här i Sant Antoni, varje àr sà länge jag kan minnas och varje gàng har marknaden varit det man längtat efter hela veckan. Antingen har jag växt ifràn den lyckan eller sà har marknaden blivit sà mycket sämre. Det var helt enkelt en stor besvikelse. Men jag köpte trots det en badhandduk och ett par sandaler. Kanske bara för att inte gà tomhänt efter marknaden, det har jag jag inte listat ut än.

Men när vi traskade vidare mot frukt och grönsaksmarknaden vart det helt plötsligt lite roligare. Frukterna och grönsakerna är nämligen odlade av bönderna själva som stàr och säljer dessa. De hade alltsà stigit upp tidigt pà onsdagmorgonen för att fylla korgarna till marknaden. SÀÀÀ mycket frukt och grönsaker som vi köpte, och sà god sallad som vi àt där pà eftermiddagen. Gàr inte att jämföra med nàgonting annat. Det är skillnad pà riktiga ràvaror, tro mig!

27/7

Vi hade inga hajar i vattnet men en mystisk hattvarelse dök upp mot slutet av bàtturen :O
Nu ska vi springa vàran vanliga springrunda.

Imorgon är det marknad som gäller. Mamma ska shoppa frukt och grönsaker fràn bönderna och jag ska bli bäst pà att pruta pà skräp som man àngrar att man köpt dagen efter :D längtar nästan lite.

Misslyckad cykeltur...

Klockan 07.33 kollade jag klockan imorse. insàg att jag skulle mà bättre av att stiga upp med detsamma istället för att vänta pà kyrklockorna som skulle ringa en halvtimma senare. Jag la mig i soffan utanför köket och läste min bok "smuts". klockarna ringde, klockan var alltsà àtta. Klockarna ringde igen, klockan var halv nio. somnade ifràn boken och vaknade av 9 ringningen. har väntat pà att mamma ska vakna och göra mig sällskap. Bara för det kom hon tassande in i vardagsrummet nu.

Igàr var vi och hyrde cyklel, vi tänkte ta en tur över ett fint berg. När vi kommit 1 mil pajar min cykel. Ramon ringer till butiken som hyrde ut cykeln och berättade att pedalen gàtt sönder. Innan han lägger pà meddelar han att "kommer ni inte och lagar den lämnar vi cykeln här... hejdà". Dom kom sàklart och hämtade cykeln och allting löste sig.

Det blev en hemmagjord middag igàr. Det kändes faktiskt ovanligt för att vara här, men skönt. Jätte skönt.

Nu ska vi äta lite frukost och sedan blir det ut med bàten.

Mätt pá solen!

Idag har  vi promenerat till Palamos, varmt och svettigt...Mini shopping tur! Gazpacho med krutonger. Efter en liten siesta blir det en sväng till stranden om vi inte fár nedtankad váran film snabbare - förutspádd nedtankningstid i super snabba ITSpanien är 9,5 timmar... tro inte att det ár dáligt váder bara för att vi är sugna pá film - vi är bara jävligt mátta pá solen, den har som sagt var ingen avstángnings knapp.....

25/7

Idag har varit en làng dag. Vi smet ut med bàten under eftermiddagen och till en början hade vi tramontanavind (den vind som är bäst för bàtturer) senare vände det och vi hade istället den värsta vind man kan ha, nämligen den som drar med sig all skit fràn havet sà vi drog hem. läste lite. Degade lite. Sen kom mamma in "nu tycker jag vi gàr ut och springer". Sà blev det. Ont gjorde det och varmt som fan var det! Mànga klagomàl den turen vill jag minnas.

Senare försökte mamma och Ramon fà tag pà bord pà en jätte fin restaurang, och dà menar jag jätte fin. Där maten bestàr av ett konstverk som man knappt vàgar peta pà. Men det fanns inga platser sà det fick bli en plan B. Can Dolce. Inte helt fel den heller. Men nànting som inte riktigt föll mig i smaken var det Ramon beställde. Caracols (SNIGLAR) - se bild 3.

Nu är det dags för mig att hoppa i säng sà man orkar med morgondagen.

Màste faktiskt pàpeka att jag varit väldigt duktig med solkrämen idag. solskyddsfaktor 50 (!!!)

Det här finns att beställa pà restaurangerna här. Men inte riktigt en delikatess i mina ögon...

25/7

Nu ligger jag som en levande död i soffan. Vaknade första gàngen klockan àtta. Har sedan dess planerat mord pà prästen rakt över gatan som sätter igàng kyrkklockorna klockan àtta 12 gànger. andra gàngen 5 min senare. Kör nya 12 ringningar. Efter blodiga fantasier har man svàrt att somna om. När jag sedan satte mig upp la jag märke till träningsvärken i ben och mage. Jag tränar aldrig lika mycket som jag gör när jag är här nere med mamma och ramon. Samtidigt äter jag aldrig lika mycket heller sà det blir väl plus minus noll i alla fall.

Vi har àterigen bàtväder pà havet!

Jag har lagt märke till en sak. Om man fràgar nàgon här "Har du kollat vädret, hur ser det ut dom närmaste dagarna?" sà fàr man veta vilken vind som härjar. Aldrig om det ska vara sol eller regn. Anledning: Vinden avgör om det är bàtväder, om det är rent vatten, om det är torr luft. allt. Här räknar man aldrig med nàgonting annat än sol heller för den delen.

Idag är det tramontana vind vilket innebär att vattnet är som igàr. spegelblankt, torr luft och härligt sväng pà vàgorna. Med andra ord KANONVÄDER!

árets första medelhavsdopp

Första riktiga semesterbilderna uppe! Fint väder, mycket sol och klart medelhavsvatten! Kan inte bli bättre. Nu Tänkte vi springa en vända innan middagen. Sedan bilr det El racò i Palamos. Hade nàn fràgat mig för 10 àr sen om det var en bra restaurang hade jag svarat "den bästa i hela världen!"

Dock blev det inga vattenskidor. Vàgorna var lite för höga - tom sà pass att dom förstörde vàra böcker när de sköljde över bàten. Dom fàr bli toapapper eller nàtt. (Sorry Bonnie, du fàr sörja över 2 av böckerna, dom kommer inte hem igen...)

Pà bilderna ser ni mig och Ramon, världens snällaste gubbe.

solkysst!

Hemma fràn bàten. Det var inte tillräckligt bra väder för vattenskidor - trots allt. vàgorna var lite för höga när man väl kom ut men vi fick oss en mysig tur med mycket, MYCKET sol. Jag lyckas alltid snàla med solkrämen. Tog jätte fina bilder men när jag skulle slänga in dom pà datorn insàg jag att jag inte hade fàtt med mig sladden. Men vi tänkte smita förbi en affär och fixa det sà det löser sig ikväll ändà. Men först ska vi ut och springa, och mina stackars ben klagar redan fràn gàrdagens runda.

Bàtväder

Nu sitter jag, en timma efter att jag vaknat av den där jävla kyrkklockan utanför mitt rum och väntar pà att mamma ska bli klar med frukosten. Idag konstaterade vi att det var perfekt bàtväder, tom att man ida MÀSTE àka vattenskidor idag.

Igàrkväll var vi och àt pà en jättefin restaurang - Al pescadórs. Vi àt Aroz al marinera. Tur att man hade sprungit en timma innan. Annars hade man inte orkat mer än en tredjedel av vad som serverades.

Lite lustigt det som hände samma dag som jag landat med flyget. Mamma var tvungen att smita förbi butiken/kontoret. Vi hade varit där 5 min sà ringer telefonen. Dà visar det sig att Alexander har slagit i huvudet i ett tegeltak, har inte bilderna fràn det just nu, men bra blodig var han. Han var tvungen att sy sà vi àker till sjukhuset och väntar en timma men tillslut blir han klar ocksà smiter vi iväg till La Bolera för en jätte god middag.

MEN NU VATTESKIDOR ;D lägger upp lite bilder ikväll

(Lägg märke till att jag anstränger mig för att skriva à, ä, ö)

Butiken som vi inte hann se sà mycket utav. Dock hann jag fà med mig en jätte fin tröja som jag trànat efter i över ett àr men som aldrig funnits i min storlek. NU FANNS DEN! <3

Semesterbloggen

Nu hade jag inte tänkt göra en seriös blogg eftersom jag enbart tänkte använda den under den perioden jag befinner mig pà vift. dvs fram till 16/8.

Igàrmorse kom jag till Barcelona. Hälsade pà vàra nya hundvakter Alexander och Henrik i huset som vi lämnade för 3 timmar sedan. Just nu befinner vi oss pà kusten där jag ska semestra pà riktigt. Havet och bàten. Men nu ska vi ut pà promenad efter underbar lunch! Màste säga att igàr var en hektisk dag men det berättar jag mer om ikväll.

Huset

Playa Castell

Favvo viken dit bàten tar oss till imorgon. Och i grottan bor det krokodiler - enligt mig själv (för nàgra àr sedan...)

Välkommen till min nya blogg!